A. C. Irmáns Suárez Picallo - Sada


Este blogue nace co obxecto de difundir a actividade da A. C. Irmáns Suárez Picallo, así como de recuperar e por a disposición do público diversos materiais de interese sobre o noso pasado,ao tempo que damos a coñecer os artigos escritos por Ramón Suárez Picallo e outros autores sadenses.
Estruturamos o blogue en varias seccións, nas que terán cabida noticias de actualidade sobre as nosas actuacións, artigos, textos históricos, fotografías...


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LEMBRANDO Ó EXILIO
LOS CABALLEROS DE LA SIRENA NEGRA


Editorial Senda/Senda Förlag; Estocolmo; Suecia; Serie Narrativa; agosto de 2012. Guillermo Martínez Wilson

La publicación ?al otro lado del mar? nos indica la condición de exiliado, que aún no abandona por completo al autor, aunque esté hace dos décadas de vuelta entre nosotros, porque esa escisión a que fueran forzados tantos compatriotas resulta, en muchos casos, irreparable. El desterrado ha perdido toda referencia de domicilio estable, se encuentra fuera de su centro vital y la propia tribu le mira como a un extranjero que hubiese transgredido el secreto de sus habitaciones?

Y así lo dice el autor, a través de su logrado protagonista:

?El exilio, cuando dicen que es una especie de muerte en vida o peor que la muerte ¡es verdad! Vas por el mundo pero no vives el mundo, eres una especie de espectro de ti mismo que peregrina, ves las cosas bellas del mundo; quizá las veas con más agudeza y más detalles que los demás que visitan una ciudad como turista, incluso que los nativos que de verla tanto no la ven. Las ciudades no se construyeron ni adornaron para los que fueran a verlas. El turista es más bien un fenómeno moderno, y no se puede negar que Europa saca tajada de estas masas que circulan, que van y vuelven por oleadas. El turismo es la gran fuente de ingresos de nuestro tiempo. Los que van en plan turista por la vida, pienso, son los que menos ven y aprecian una ciudad. Peor si van en esos tours a la carrera, están minutos frente a una belleza, y ya están partiendo; no comprenden nada de nada. En realidad, conocer una ciudad te lleva casi una vida; has de ir como un viajero, un peregrino, sin mucho plan, y ahí te vas confundiendo con las rutinas, con el ritmo de las ciudades, sólo así puedes conocer otras culturas?.

La palabra será el medio para intentar la imposible catarsis a la que Guillermo Martínez dará la forma narrativa de una novela, desgranando, primero para sí, el rosario de múltiples vicisitudes; en segundo término, para los otros, sin que haya aquí una clara intencionalidad de mensaje ideológico o político, aunque tenga muy claras sus ideas... Por el contrario, un socarrón escepticismo parece dominar al narrador, que tiene la virtud palmaria de no mostrarse jamás omnisciente ni menos soberbio con las creaturas que nacieron de su pluma, a ratos con un ritmo torrencial, como los breves ríos de esta larga y angosta cinta terrestre que fue látigo implacable para las generaciones que soñaron con el proyecto de un país mejor.

El título parece el de una novela del siglo XVIII. Pero nada de eso, se trata de una narración contemporánea, situada en la década de los 80? del pasado siglo, época crucial y dolorosa para muchos chilenos que, como el autor, debieron vivir el desgarramiento del exilio y los acosos de la dictadura militar, dentro y fuera de Chile.

Guillermo Martínez se dice antes pintor que escritor, porque su oficio vocacional es la pintura, pero ha logrado una obra literaria de factura realista, novela muy chilena en su lenguaje, modos y expresiones, en la estructura de ágiles y amenos diálogos a través de los cuales se desliza el estilete de fino humor, para contarnos una serie de peripecias vitales, en su mayoría ocurridas en un pueblo sin nombre, ubicado al parecer en algún lugar de la costa central de Chile, una suerte de Macondo particular que construye con acierto, para entregarnos la apropiada atmósfera que requiere el meollo de la historia de un desterrado interior, como yo le llamaría, apoyándome en la categoría de artista introvertido que representa el personaje principal ?y el autor-, cuya narración fluye en primera persona, no obstante que el narrador mantiene una cierta distancia afectiva que permite el libre desenvolvimiento del protagonista.

El nexo medular a través del cual se desenvuelve la trama es el hallazgo de un ser mitológico que aparece desde las profundidades del mar, con su carga de misterio atávico y su simbolismo, presentes en los avatares cotidianos y en las relaciones de los variados personajes, como si de una red de pesca social se tratase. Tanto los seres femeninos como los masculinos poseen una presencia vívida y sólida, son por completo verosímiles y no obedecen a estructuras crípticas o manidas. Por eso, la narración fluye sin tropiezos bajo los ojos del lector, que bien podrá sentirse identificado con personajes y situaciones casi tangibles.

El humor de Guillermo Martínez no es chileno, si entendemos éste como la picardía más o menos lineal, de chiste fácil y burla ramplona del prójimo. Por el contrario, el estro humorístico del autor está más cerca del humor gallego, ese que conocemos como ?retranca? o forma de afrontar el mundo y a los otros de manera elíptica, con alusiones algo veladas, como quien habla sumido en una especie de niebla. Es la respuesta ancestral de un pueblo como el gallego, que ha padecido discriminaciones y oprobios seculares de parte del centralismo castellano; recurso inteligente para interactuar con un poder hegemónico al que no puede atacarse de frente, con la lanza en ristre, como hiciera el bueno de Don Quijote, sin evitar un descalabro mayúsculo contra los molinos de viento.

Guillermo tiene, como se decía antes, sangre gallega? Ahora optamos por la denominación menos tangible y más misteriosa de ?genes?? Y claro, como dijera el Premio Nobel galaico, Camilo José Cela, nunca se es impunemente gallego. Y esto significa un modo muy especial de mirar la realidad y de acometerla, entre la permanente ironía y el pulso incesante por el trabajo sin pausa, cuyos posibles réditos con menos necesarios que la compulsión casi deportiva del esfuerzo cotidiano, consecuencia de cientos de años bajo la servidumbre atroz de la atomizada propiedad agraria.

Y es que si alguien puede hablar con propiedad del exilio lo será un hijo de Galicia, nación en permanente sangría durante tres siglos, con su población campesina y marinera repartida en todos los confines, especialmente en Cuba y Sudamérica? Desarraigo forzoso que ha tenido dos causas fundamentales: el hambre del minifundio y la garra implacable de los dictadores, llámense Miguel Primo de Rivera o Francisco Franco Bahamonde; este último, gallego, para mayor penuria abundamiento.

Por las páginas de esta novela discurre un personaje notable: Serafín, un emigrante gallego que, como tantos, fijó su última residencia en este extremo austral de la Tierra, sin perder con los años un ápice de su calidad de hijo de esa tierra del Noroeste atlántico que jamás olvida, que palpita en esa saudade particular que conocemos como ?morriña?, nostalgia del lar originario, de la casa donde se conoció el fuego primigenio.

El mérito mayor de ?Los Caballeros de la Sirena Negra? estriba, a mi juicio, en la capacidad del protagonista-narrador para construir un universo narrativo que se sostiene por sí mismo, pintando a sus personajes con vívidos colores y trazos exentos de toda caricaturización. Asimismo, siguiendo el consejo de viejos maestros como Chéjov y Maupassant: saber amar a sus criaturas, sin denigrarlas en su condición humana, mediante esas tres claves del quehacer literario que son la verosimilitud, el humor y la misericordia.

Nada más quiero decir. El resto está en sus páginas y queda a cargo del más importante e insustituible agente de la literatura, juez y parte: el lector.



Edmundo Moure
Diciembre 13, 2013
Obra presentada en la Sociedad de Escritores de Chile
Comentarios (0) - Categoría: Colaboración de Edmundo Moure Rojas - Publicado o 18-12-2013 00:10
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466/64 ou 46664
O apartheid, a que podemos considerar como a derradeira, máis dura e violenta fase da dominación, explotación e desposesión dos africanos desde a chegada do home branco a África do Sur, xurdiu como concepto e ideoloxía tardiamente. Foi enunciada por vez primeira no ano 1935, polo profesor P. Van Biljoen e difundida a partires do ano 1943 en diarios nacionalistas (afrikáners) como Die Burger, El Ciudadano, e polos políticos do HNP (Herenigde Nationale Partij, Partido Nacionalista Reunificado). O concepto en si mesmo non era novidoso e trataba de nomear unha política baseada na separación estrita e definitiva das diferentes ?comunidades? existentes en África do Sur, coa finalidade de instaurar o ?desenvolvemento separado? das mesmas ?garantindo ao tempo a seguridade da raza branca e a civilización cristiá?, aínda que en realidade, a pesares da retórica, víñase a relacionar con antergas praticas de segregación, reforzadas desde o remate do século XIX co desenvolvemento do capitalismo colonial e o crecemento das teses racistas e ultranacionalistas.

A economía colonial surafricana presentaba aspectos complexos. De feito, repousaba en dous capitalismos con intereses contraditorios, pero de consecuencias igualmente negativas para os africanos. O capitalismo mineiro e industrial, controlado polos británicos, e o capitalismo agrario nas mans dos Boers que se facían chamar afrikáners (literalmente, africanos). Ambos os dous precisaban de terras, pero a industria necesitaba obreiros libres, móbiles e flexibles, os agrarios devecían por traballadores xunguidos a terra, en réxime de semi-servedume.

A Unión Surafricana, nada como dominión no seo do Imperio británico, viu nacer as primeiras das leis que puxeron os alicerces do sistema xurídico e práctico do apartheid. A Lei de Terras Nativas, que lles concedía aos africanos (o 78% da poboación) o 7'5 % do territorio, consagrou a expropiación de terras aos africanos. As prácticas incluían o uso dos jambok, unha especie de latigo, co que os propietarios fustigaban os seus servos dunha forma ritualizada destinada a fornecer a submisión física dos arrendatarios a o patrón.

O conxunto de leis e prácticas do sistema de segregación produciuse baixo e dentro da Commonwealth, pero ía ser tras a saída desta comunidade e coa creación da República Surafricana, no ano 1961, que o sistema adquirirá o seu carácter máis radical.

Este carácter íase acentuar co temor as independencias e os movementos de liberación dos países da África Austral. A Lei de Enmenda da Seguridade Interior, cuxo creador, o ministro de Xustiza James Kruger, definía como inimigos do Estado a ?os comunistas, os lideres políticos negros, os movementos relixiosos radicais e a todos que pescudan a revolución? acentuou o illamento e o sistema represivo.

A violencia e o terrorismo de Estado, foi unha constante coa que tiveron que loitar todos aqueles que defendían os dereitos civís básicos. Aínda así, o sistema do apartheid foi incapaz de evitar que vira a luz outra visión alternativa e antagónica do que tiña que ser Sudáfrica, enunciada na Carta da Liberdade (1955): ?Sudáfrica pertence a todos aqueles que viven nela, tanto a brancos como os negros, e ningún goberno ten base xurídica para pretender exercer a autoridade se non a poúse e pola vontade de todos?.

Se explico, inda que someramente, o que era o apartheid, (os que prefiran unha visión literaria poden ler a J. M Coetzee, por exemplo Desgracia ou o Graham Greene no Factor Humano) é para que sexamos capaces de entender o que foi e significou, por enriba do rebumbio mediático e do oportunismo político, Nelson Rolihlahla Mandela, tamén coñecido polo seu nome clánico, Madiba. El mesmo, coa súa grande humanidade que é un dos seus sinais de identidade, ten declarado non ser ningún santo. Deste xeito víñanos a dicir que era consciente das súas contradicións, do seus pasos en falso e dos seus erros. No seu momento foi partidario da loita armada, ata tal punto que foi o líder de Umkhontowe Siwze (Lanza da Nación) grupo armado vinculado o Congreso Nacional Africano, e creado conxuntamente co Congreso de Sindicatos Surafricanos e o Partido Comunista Surafricano. Se elixiu esta vía foi porque creu que era a única alternativa que o Estado deixaba para conseguir a liberdade do pobo negro baixo o apartheid. Aínda que foi unha decisión táctica, non se volveu atrás dela durante a súa estancia no cárcere. De feito, P. W. Botha ofreceulle a liberdade se renunciaba a violencia.

Non o fixo, porque consideraba que aínda que o réxime non ía a caer polas armas a loita debía continuar ata a fin do apartheid.

A súa coherencia no estaba reñida co seu pragmatismo. Durante a súa estancia no cárcere convenceuse de que as contradicións do apartheid ían levar mais cedo que tarde a súa desaparición.

Tivo que convencer do mesmo os seus carceleiros, no sentido máis amplo do termo. A iso dedicouse durante os derradeiros catro anos de confinamento. A reconciliación foi posible, xunto co recoñecemento das culpas polos afrikáners, ca desaparición do apartheid. Tamén era consciente de que os procesos sociais son produto da loita colectiva, aínda que as veces eses procesos se identifiquen cunha persoa concreta.

Os intentos de facer da súa persoa unha sorte de santo laico, listo para servir de estandarte de calquera proxecto político, xunto a entronización como icona mediática, susceptible de converterse en materia de consumo de masas pouco exixentes, son semellantes aos operados en relación con outra personalidade senlleira: Ghandi.

O valeiramento do seu pensamento deica acomodalo as necesidades do momento, contrasta vivamente coa realidade da súa loita, na que non estivo só. Os apoios o seu partido, o Congreso Nacional Africano, na súa loita contra o goberno racista de Pretoria viñeron dos movementos de liberación africanos, de Angola e Mozambique, por exemplo, e de países concretos como Cuba e a antiga URRSS.

Israel, que mantivo unhas estreitas relacións co réxime do apartheid, (estivo a piques de venderlle mísiles con cabezas nucleares), EE.UU, que mantivo a Mandela na súa lista de terroristas deica o ano 2008, pouco antes da toma de posesión como presidente do ínclito Obama, que hoxe declárase o seu admirador (foi un axente da CIA o que o delatou cando o meteron na gaiola. A CIA preparou un operativo para asasinalo), ou Gran Bretaña, a súa primeira ministra nos anos 80, Margareth Tacher, declaroulle o seu odio a Mandela e o CNA, dicindo, non moi premonitoriamente por certo, ?O CNA é unha típica organización terrorista. O que crea que algún día gobernara Sudáfrica vive nun mundo de fantasía?, son algúns dos Estados que apoiaron o réxime ditatorial e terrorista do apartheid. É necesario non esquecelo.

E ademais hai que ter en consideración que a ?reconciliación económica? no país surafricano está lonxe de producirse, o que tendo en conta que o apartheid nunha historia de longa duración, a supresión das súas disposicións máis miserentas e a restauración do Estado de Dereito, deixando intactas as medidas económicas sobre as que construirase o sistema de segregación, non van a ser dabondo para calmar os anhelos e pechar as vellas feridas.

O propio Mandela tíñao moi claro: ?A pobreza no é un accidente. Como a escravitude e o apartheid é unha creación do home e pode eliminarse polas accións dos seres humanos?. Se queremos facer honra a súa loita, a do CNA, e a do seu pobo, deberemos ser quen de evitar que o ruído dos medios e os oportunistas distorsionen a súa verdadeira dimensión.

Senón, o seu numero de preso, o 466 do ano 64, pasará a ser simplemente o 46664, un numero redondo e capicúa, ideal para decorar T-shirts de deseño, mellor cunha imaxe de calquera famoso o seu carón.



Xaime Rodríguez Rodríguez

Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 14-12-2013 16:44
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Derrocamento de Rómulo Gallegos
RSP escribe e comenta o golpe de Estado que derrocou a Rómulo Gallegos, presidente electo de Venezuela desde o 15 de febreiro de 1948 ata o 24 de novembro dese mesmo ano cando unha insurreción de militares encabezada polo seu ministro de Defensa Carlos Delgado Chalbaud, o obligou a exiliarse...e agora en Chile é obxecto duna recoñecida homenaxe.

13 DICIEMBRE DE 1948

¡ESTATE POR AHÍ...!


Por Ramón Suárez Picallo

El jefe de la insurrección a mano armada, que anuló la Constitución, las Leyes y el Gobierno legítimo de Venezuela, ha hecho declaraciones en las que quiere explicar los motivos que inspiraron su acto insurreccional. Puede hacerlo, porque tiene, como suele decirse, la sartén por el mango. Ha triunfado. Y ya se sabe, que en actos de tal naturaleza, y en un mundo carente de moral política y de la otra, el que triunfa es un héroe, mientras que el vencido, aunque tenga de su parte la razón y los ampare la Ley, es un reo.

El mandamás de Caracas, asegura que el golpe militar que lo llevó al Poder, tenía por objeto defender el orden, la paz civil y la convivencia ciudadana, ante la grave amenaza de que el partido Gubernamental, organizara una rebelión contra su propio Gobierno. Nada original la declaración del mílite venezolano metido a gobernante. Antes que él dijeron exactamente lo mismo, todos los espadones que en el mundo han sido, autores de pronunciamientos y cuartelazos, cuando ?saliéndose de su misión especifica, que es de obedecer y servir al poder civil y legítimo del Estado?, se dedicaron a ser salvapatrias, con tal éxito, que al final de cada dictadura militar sobrevino siempre como desemboque una revolución.

Mientras tanto, los periodistas y los escritores de toda la América que pueden expresar libremente su pensamiento; los sabios y los pedagogos; los juristas y los políticos democráticos, se han reunido en sus instituciones representativas, para repudiar públicamente el golpe que privó al noble pueblo venezolano de sus instituciones legales, de su libertad política y de su decoro de Democracia civil y civilizada. Y para exaltar, honrar y enaltecer, al hombre ilustre que las encarnaba convertido hoy en un desterrado de su patria, a la que sirvió y glorificó, como ningún otro venezolano, desde los tiempos de Simón Bolívar y de Andrés Bello hasta nuestros días. Nos referimos, claro está, a Rómulo Gallegos, uno de los espíritus más esclarecidos de nuestra América que acaba de ser objeto de un homenaje emocionante, tributado por los intelectuales chilenos en la Aula Magna de su Universidad en el ilustre solar de la cultura nacional, cuyo origen está estrechamente vinculado al mejor espíritu de Venezuela, que tuvo aquí el nombre concreto y personal de Andrés Bello.

Y que siga haciendo declaraciones el coronel insurrecto que opuso su charrasco mohoso, a las claras ideas, a la belleza estética y a los altos pensamientos políticos y sociales que fluyen de ?Doña Bárbara?. Puede seguir hablando cuanto desee. Frente a sus dichos, Rómulo Gallegos, le contesta con un viejo decir popular: ?Estáte por ahí que xa te chamarei ?...


(Artigo publicado no xornal La Hora,en Santiago de Chile, tal día como hoxe pero de...1948)
Comentarios (0) - Categoría: RSP-Persoeiros (políticos) - Publicado o 13-12-2013 23:25
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NOTA EN LA OPINIÓN ACERCA DA INICIATIVA PARA NOMEAR A MIMINA FILLA ADOPTIVA DE SADA
Mimina, filla adoptiva de Sada
O BNG propoñerá ao pleno que se recoñeza o labor de Carmen Arias - Sería a primeira muller en Sada en recibir este título honorífico.


A. P. | Sada 08.12.2013

A súa familia era a propietaria dos terreos sobre os que se asentou a emblemática factoría Cerámicas do Castro. A súa habilidade para as artes pictóricas leváronlle a coordinar a decoración da mítica fábrica e a desenvolver un intenso traballo como mestra das decoradoras. Das súas mans saíron gran parte dos deseños de xoias en porcelana. O seu nome completo era Carmen Arias de Castro Montero. Todos en Sada coñecíana como Mimina. A súa discreción levouna a permanecer sempre nun segundo plano, á sombra do seu marido, Isaac Díaz Pardo.

Un mes logo do seu falecemento, o BNG elevará unha moción a pleno para que se recoñeza a Mimina co título de Filla Adoptiva de Sada. Será a primeira muller do municipio en recibir este recoñecemento. E sobran os motivos. Os nacionalistas apelan ao seu papel na creación da emblemática factoría de cerámica, o seu labor de mecenazgo e ao rol que xogou para estreitar lazos de Galicia co seu exilio, coa súa intensa relación con Luís Seoane, Rafael Dieste ou Lorenzo Varela. "Foi sempre unha muller tremendamente xenerosa e afable. Como moitas mulleres da época, estivo sempre nun segundo plano, pero o seu traballo e a súa achega foi fundamental para converter a factoría de Castro nunha marca de prestixio", argumenta o BNG.

É máis que probable que a proposta obteña o si unánime de toda a Corporación sadense. E non será o primeiro recoñecemento que a vila faga a Mimina. A asociación Irmáns Suárez Picallo designouna en 2011 socia de honra en recoñecemento a "a súa vida exemplar de dedicación a Galicia e a súa contribución ao progreso material e cultural de Sada".
Comentarios (0) - Categoría: Actualidade - Publicado o 11-12-2013 09:53
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PRESENTACIÓN EN SADA DO LIBRO "MODERNISMO NA CORUÑA E A SÚA ÁREA METROPOLITANA"

Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 09-12-2013 11:21
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Paco ?telefunken?: Unha fábula moral
O acto do peche efectivo da canle autonómica Canal 9 (NOU) foi un acontecemento mesmo extravagante. Quizais por iso os artigos e comentarios dos medios de comunicación, nomeadamente os escritos, esgotaron os adxectivos (é ben sabido que, do mesmo xeito que a primeira vítima da guerra é a verdade, as primeiras das crónicas xornalísticas son os adxectivos); berlanguiano, esperpéntico, surrealista ou carpetovetónico, son unha mostra da torrenteira de cualificativos. A verdade que dende a execución, levada a cabo con premeditación, nocturnidade e alevosía, deica o desenlace, que demorouse doce horas sobre o previsto no guión do goberno popular/ fabrano, esta cheo de feitos que un alienixina , recen chegado a terra e pouco afeito o comportamento Popular, cualificaría sen dúbida de delirante.

Ver chegar entre lusco e fusco unha comitiva composta por tres homes, que xuntos respondían o pouco tranquilizador nome dos ?liquidadores?, máis unha lexión de ?servidores do orde público? (non lles chamo policías non vaia ser que a nova lei de seguridade cidadá o cualifique como delito) para levar a termo o peche diante a presenza dos traballadores, preparados para resistilo con todas as súas forzas, ten toda a pinta do empezo dunha película de acción, na que os bos non van forzosamente a gañar.

Máis, no que semella un xiro inspirado de guión, a aparición dun novo persoaxe ía a darlle outra faciana o desenrolo da trama. Xunto cos liquidadores, ía un home que debía facerse cargo dos aspectos ?técnicos? do asunto (hai que ver o importante que son na impartición da xustiza; os xuíces decretan a pena de morte, pero é o verdugo, o técnico, o que fai xirar o parafuso que apágalle a luz definitivamente o reo) o que tiña que facer o ?fundido a negro ? final.

Este home, Francisco Signes, técnico reparador de televexos, é como consecuencia deso máis coñecido polo alcume de ?Paco telefunken?, foi levado a o Centro de Produción da canle cunha, o dicir das crónicas, escolta de servidores do orde, que inda impedíronlle o contacto ca prensa, ca ?canallesca?, como chamoulle un persoeiro do réxime ¿anterior?.

Unha vez alí, Paco mirou o panorama, escoitou algún que outro improperio referido a súa persoa. Tomouse o seu tempo,nunha sala acompañado nas súas reflexións polos axentes do orde, o que sempre supón un ?plus? de tranquilidade en orde da correcta cavilación, e finalmente falou.
O que dixo ten para min reminiscencias da actitude de Bartleby, o persoaxe dun relato curto de Melville. Requirido na súa condición de escribinte para que fixera un traballo, dixo sinxela, flemática pero firmemente, ?preferiría non facelo?(?I would prefer not to?).

Pero a diferenza de Bartleby, quen en ningún momento explica no relato as súas motivacións, Paco ?telefunken?, foi máis explícito cando negouse a cortar a emisión: ?traballo en electrónica, pero non estamos para isto?, foron, cortantes como un coitelo, as súas verbas.

Canto mellor nos iria a todos se houbera máis xente disposta a non facer aquilo que considera que non debe facer. Se o anterior presidente do goberno central cando recibiu o mandato do BCE, houbera dito, ?fago política, pero non estamos para isto?. Se o actual houbera mantido? son político, pero non estamos para isto? (?e ademais non ía no meu programa). Se, en xeral, a xente que ten que tomar decisións as tomara en conciencia, cantos padecementos aforraríase a xente do común.

Por iso, mentres non chegan tempos mellores de homes afoutos, temos que admirar a Don Francisco Signes, por mal nome Paco?telefunken?, electrónico, reparador de televexo, que negouse a facer o que lle reclamaban porque simplemente pensou que ?non estaba para iso?.
Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 08-12-2013 12:29
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EL DIAMANTE ORLOF

6 diciembre de 1947

EL DIAMANTE MALDITO



Por Ramón Suárez Picallo

Nadia Vyegin Orlof, princesa rusa de muchas campanillas, venida a menos causa de la revolución bolchevique, acaba de suicidarse en Roma, arrojándose a la calle desde el último piso de la casa en que habitaba. Hace más o menos un mes una pariente suya puso fin a su vida en igual o parecida forma. Y antes, otros Orlof murieron violentamente, cuando no se dedicaron a matar al prójimo en forma también violenta, a tal punto, que uno de ellos llamado Alejo, soldado valioso, galán bien plantado e intrigante, de fuerza hercúlea, fue uno de los tres asesinos del Zar ¡Pedro III! Favorito de encopetadas princesas, exilado político y candidato al cadalso. Otros fueron generales, diplomáticos y conspiradores y todos murieron de malísima manera. De las mujeres, las que no se suicidaron, murieron en calabozos. La familia Orlof era en los últimos tiempos de la Rusia zarista, el símbolo de las desdichas y de las malandanzas.

Y todo ello por causa de un diamante maldito, hurtado en un santuario indio de la cabeza de una diosa. La preciosa gema, una de las más grandes y bellas del mundo, de 195 quilates, tenía un nefasto sortilegio: quien la poseyera, moriría, irremediablemente, con la ropa y los zapatos puestos. En efecto el augurio se cumplió al pie de la letra. Sus últimas poseedoras, se han suicidado arrojándose al pavimento desde los pisos más altos de sus casas.

A todo esto, el curioso lector, especialmente si es aficionado a las hechicerías y a las piedras preciosas, nos preguntará: ¿Y quién tiene ahora el diamante Orlof o alguno de sus fragmentos?, Por qué ha sido dividido. No lo sabemos a ciencia cierta; pero, quienes quiera que sean, ya pueden ir haciendo testamento; porque morirán de muerte violenta o se suicidarán, de un momento a otro; y si, está en algún museo, se quemará el museo. Pues, al parecer, no es cosa de gastarle bromas a una diosa india, despojándola, de sus joyas impunemente, ya que ellas son símbolo y galardón de su ciudad.

Mientras tanto, Dios aparte de nuestro camino la valiosa piedrecita. Preferimos un canto rodado, sin refulgencias ni destellos alucinantes, que, en último caso puede servirnos para tirárselo a las narices a un perro agresivo o a un ladrón que intente robarnos en plena calle, menester defensivo y muy útil éste para el que nos sirve, poco ni mucho, el famoso diamante Orlof, pese a su calidad y a sus muchos quilates.

(Artigo publicado no xornal La Hora, en Santiago de Chile , tal día como hoxe pero de... 1947)
Sobre o diamante Orlov
Comentarios (0) - Categoría: RSP-Persoeiros (outros) - Publicado o 06-12-2013 01:17
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PRESENTACIÓN DO LIBRO O penedo do crime

Velaquí algunhas imaxes do acto que tivo lugar o pasado venres 29.

Hoxe alcanzamos as 200.000 visitas neste blogue. ¡¡¡Parabéns e grazas!!!
Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 03-12-2013 10:52
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PAI E FILLO
PADRE E HIJO, PAI E FILLO (DIÁLOGOS)


Xa non regresarei
pero se por acaso volvese,
¿quen me abriría? Do outro lado
?quen vai?, ninguén
preguntará. Ninguén me espera.
Xulio López Valcárcel



Hablan el viejo emigrante, quien recupera en los postreros momentos de su vida las palabras de la tribu remota, que resuenan allá en la aldea de la Galicia profunda, voces que nunca olvidó, que acariciara tantas veces, en el silencio sin pausa de los desterrados, para buscar respuesta al abandono de los hijos de la tierra, arrojados como frutos prematuros hacia el otro lado del mar, donde soles ajenos no podrían devolverles el extraviado dulzor originario.

Un año antes de su pasamento, el anciano gallego, en plena lucidez, abandona el idioma castellano y retorna a la lengua madre que había dejado atrás, hacía setenta años, en parte proscrita de su uso íntimo y cotidiano, arrancada de manera absoluta en el ámbito de la escuela, y fuera del habla urbana en esa babel de la enorme Buenos Aires.

Es la hora del regreso a la fuente originaria. El cuerpo se inclina sobre la tierra; el alma vuela, como la golondrina, al nido que siempre espera en el umbral de la aldea.


-?Quen poidera entrar nos soños doutra persoa, coma se dunha casa allea se tratase, percorrendo as habitacións baleiras na busca das voces perdidas, dos cheiros de tempos idos? Ninguén pode, fillo, ninguén, aínda que ti percures facelo dende os eidos da literatura, onde as mans da poesía tentan acariñar a semente dos anceios?

-Ya lo sé, padre. Es la impotencia del lenguaje, pero también su anhelo victorioso, semejante al héroe que penetra en el laberinto de la memoria, enarbolando la espada de la palabra para ultimar al ceniciento dragón del olvido.

-Ben falas, fillo. Ao menos non serían inútiles as miñas angueiras para faceres coas verbas o que eu non puiden, aínda que arelei contar moitas historias que ficaron para sempre caladas no meu corazón viaxeiro.

-Y otras que no podrían haberse contado, porque tenemos secretos escondidos en ese lugar inaccesible donde solo se habla ?con quien siempre va conmigo?, como decía el maestro Antonio Machado, uno de tus preferidos, el de los más altos diálogos poéticos en lengua castellana.

-Neso acertas, e unha das cousas que me traen aínda arumes de ledicia é a dos agarimos e saudades que surxiran dos versos do poeta andaluz e das verbas do seu alter ego, Juan de Mairena, que a túa nai lera, con esa voz incomparábel, nas sobremesas dos sábados e domingos, cando o pan e o viño do xantar facíanse palabra alcendida entre nós, o mellor sacramento dos días ventureiros?

-A veces yo te sorprendía, en el huerto de la casa o en los campos de este largo Chile, cuando íbamos de cacería o de pesca por los violentos ríos cordilleranos? Tú murmurabas palabras para mí indescifrables, te dirigías a los pájaros del monte, a los árboles y plantas, a las pacíficas bestias que pastaban su callada impaciencia? Conversabas con los ágiles canes que venteaban las perdices.

-Eu quería traducilo todo a miña lingua perdida? Tiña moitos nomes na miña memoria, mais non chegaban para reinventar aquel estraño novo mundo? Decateime daquela que as cousas esenciais non teñen tradución posible. Por iso non é axeitado traducir a gran poesía, xa que se fai con ela unha traizón irreparábel? Asemade ocorre cos desexos da nenez que o mar levou nas súas ondas lonxanas, sen descifralos xamáis.

-Nos contaste tu pasmo frente a aquel océano proceloso que sólo conocías por narraciones del abuelo y del tío cura, espacio que era apenas una desvaída estampa en el calendario que colgaba en la pared de la cocina? Sus aguas fueron como inmensos tentáculos que te alejaron para siempre de los rumores de la aldea, y el barco que aguardaste, en la casa de Chile, para el imposible regreso, jamás arribó al muelle donde tu alma lo esperaba, aunque la razón te dijese que aquél era un gesto inútil, como los sueños desvanecidos en la estela del océano que tragaba sin pausa a los hijos de la tierra.

-Unha soa vez pérdese a casa primeira, que se fai con esa perda a casa última? Coido que o entendiches, máis polos camiños literarios que polas corredoiras da vida, pero pagou a pena, sen dúbida? O liches nos versos do fino e agarimoso poeta que tés por amigo, Xulio López Valcárcel? El o di, mellor ca min: ?Todo ficaba igual por fóra/ só por dentro algo moi fondo se rompía??

-Pero no todo estuvo perdido, padre, y tú lo sabes? Somos cien seres humanos venidos de ti en este rincón del Sur remoto, cien voces que aún pronuncian las palabras de la tribu que fundaste, algunas con la vieja prosodia campesina?

-Cecáis non sexa o home dono das súas mans nin do sacho con que labrou a terra, nin das obrigas do sol e da chuvia sobor dos campos? Outros soños son, fillo, que trouxera a fortuna do vento?

-Estoy seguro que no habías soñado con un huerto tan fecundo? Y todos vinimos de la madre que elegiste para nosotros, la que desnudaste con tus ojos de lluvia del Noroeste, en las habitaciones de esa Casa única, hecha cuna y cobijo.

-Agora que hai que pechar os ollos trala porta derradeira, dígoche, fillo, que Nai, Casa e Lingua son unha soa alma. Non hai outro acougo posible, nin outro futuro para o que amamos, non.


Edmundo Moure, escriba que no cesa de conversar con quien le acompaña en soledad...

Diciembre 1, 2013
Comentarios (0) - Categoría: Colaboración de Edmundo Moure Rojas - Publicado o 02-12-2013 23:46
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XUSTIZA PARA TODOS

A ONU pídelle a España que investigue os crimes do Franquismo


Un dos piares da transición democrática no noso Estado, é dicir, do proceso que debía levar da ditadura a democracia, foi a lei 44 /1977, de 15 de outubro, de amnistía. Da lectura dos dous primeiros artigos desprendese xa a intención dos lexisladores de facer unha lei ?de borrón e conta nova?(ou de ?punto final?, como se coñeceu unha semellante na Arxentina). Un esforzase en supoñer (aínda que o poñan realmente difícil) cas intencións ca inspiraron foran boas, unha delas a de evitar a repetición da Guerra Civil semella o principal dos argumentos xustificadores do redactado da lei. O conflito civil estivo precedido por un golpe militar falido. Esquecer este feito, como a miúdo faise esta na orixe dos moito erros e malentendidos, que lastran o acordo entre elites que foi a nosa transición.

O feito é que a filosofía da mencionada lei fixou a ?reconciliación nacional? (Por certo, un obxectivo estratéxico do PCE, aínda que cun contido distinto, dende os anos 50) como o limite da política de ?consenso?sen ter en conta os que forzosamente ían ficar o marxe da reconciliación concibida en estes termos, que podíamos chamar de ?borrado?da memoria (unilateral se temos en conta que os ?lugares da memoria ?do franquismo, empezando por Cualgamuros, ?O Val dos Caídos?, ían chegar deica estes tempos). De feito, pódese dicir como mantén Colomer que ?A política de reconciliación nacional comportou a amnistía para os antifranquistas e a amnesia para os franquistas, é dicir, a renuncia a someter os comportamentos políticos do pasado a procesos xudiciais?, a partires engade, da vantaxe inicial dos segundos (en termos máis comprensibles, que estes tiñan nas súas mans os aparellos do Estado, incluíndo os coercitivos, o Exercito entre eles).

A existencia das vítimas do réxime franquista os que non se lles recoñecera os sufrimentos nin viran restituída a súa dignidade, non podía deixar de ter consecuencias. Dunha banda, influíndo negativamente na consolidación e institucionalización da democracia, limitando o carácter e a calidade da mesma, herdeira dos legados perversos da ditadura no ámbito das institucións e, o que esta por estudar máis a fondo, no eido das culturas e os aprendizaxes políticos.

Polo outro, a existencia dunha memoria individual e colectiva dos crimes do franquismo, que creou un a verdadeiro sistema represivo, co obxecto de eliminar os partidarios da República e a memoria mesma desta. Mais cedo que tarde, esta memoria tiña que dar paso, como de feito ocorreu, a accións concretas prol da recuperación da memoria histórica e a necesidade de investigar os crimes do franquismo.

Esta pretensión, mais aló das grandes eivas, (a máis significativa a afirmación de que o dereito das vítimas é persoal e familiar, negando deste xeito que os delitos do franquismo o foran contra a sociedade e a humanidade, sendo por tanto o deber do Estado garantir as vítimas o seu dereito a verdade, a xustiza e a reparación) da Lei da Memoria Histórica,de 31 de outubro de 2007, ía verse avalada polas sucesivas tomas de posición de diferentes tribunais.

O proceso aberto en países que coñeceron unha ditadura, como Arxentina e Chile, que a pesares da existencia de unha lexislación semellante a nosa mentada Lei de Amnistía, foron quen de sentar no banquiño, e condenalos, os responsables dos crimes dos réximes ditatoriais, forneceu estas revindicacións. Do mesmo xeito, os pronunciamentos da Corte Penal Internacional, que ademais fixou o carácter imprescritíbel dos delitos máis graves, considerados como crimes contra a humanidade, abriron de par en par as portas a necesidade de xulgar os crimes do franquismo, aínda que xa non sexa posible xulgar os seus autores.

Agora, o pronunciamento da ONU, que ademais reafirmase na norma xurisprudencial de que a Lei de Amnistía non impide a investigación sobre os crimes, aínda que non vinculante ten unha indudable fondura ética e ven a situarnos, a todos nos, empezando polos políticos ante un dilema moral ineludíbel, o problema da culpa,semellante o que se prantexou en relación cos crimes do Terceiro Reich.

No ano 1946, despois da derrota do nazismo, o psicólogo e filosofo xermano Karl Jaspers, escribiu?O problema da culpa ?na que encol da culpa no Terceiro Reich, clasificou as culpas : criminal, política, moral e metafísica. A derradeira, a metafísica, a definiu como aquela que móstranos de que xeito o sucedido a uns inclúe a responsabilidade de outros porque, nas súas verbas, ?hai unha solaridade entre homes como tales que fai a cada un responsábel de todo o agravio e toda inxustiza do mundo, especialmente dos crimes que suceden na súa presenza o co seu coñecemento. Se non fago todo o que podo para impedilos son tamén culpábel?.

Sería paragóxico que agora que dende algúns ámbitos se nos esixe, urxe, que nos solidaricemos cas vítimas do terrorismo político, deica o punto de cuestionar as decisións dos tribunais transnacionais de xustiza, non foramos quen de exixir responsabilidades polos crimes do franquismo, incomparables en canto numero de vítimas, (España é despois de Camboia o estado co maior numero desaparecidos) de intensidade da represión (xunto mortos e desaparecidos houbo internamentos en campos de concentración, represalias e expulsión de funcionarios e traballadores e incautación de bens) e duración temporal cos do terrorismo, abrindo a investigación que dende a ONU demandase. Non podemos mirar para o outro lado, ignorando o sufrimento dos outros.

A única explicación posible da falta de determinación dalgúns, políticos pero tamén cidadáns, para abrir esta investigación, semella radicar na falta de empatía cas vítimas, unha falta de empatía, a o que se ve, curiosamente selectiva. Defenden as vítimas do terrorismo, pero pretender negarlle as vítimas do franquismo o seu dereito o recoñecemento e a xustiza. A dubida sobre a sinceridade da súa defensa das vítimas do terrorismo político planea sobre eles. A xustiza é para todos ou non é.

Xaime Rodríguez Rodríguez



Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 01-12-2013 13:01
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