A. C. Irmáns Suárez Picallo - Sada


Este blogue nace co obxecto de difundir a actividade da A. C. Irmáns Suárez Picallo, así como de recuperar e por a disposición do público diversos materiais de interese sobre o noso pasado,ao tempo que damos a coñecer os artigos escritos por Ramón Suárez Picallo e outros autores sadenses.
Estruturamos o blogue en varias seccións, nas que terán cabida noticias de actualidade sobre as nosas actuacións, artigos, textos históricos, fotografías...


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Sobre O ESCANO BALEIRO de Xulio López Valcárcel
UN ESCAÑO COMPARTIDO


Todo o que eu amo é eterno
como ti Terra o eres
como as amadas mulleres
como as neves
máis leves
do máis esquecido inverno.
Uxío Novoneyra


Mi entrañable amigo poeta, Xulio López Valcárcel, lucense nacido en Quiroga, para mayor abundamiento, me ha enviado, desde la otra ribera del mar, su ensayo poético de viaje, memoria y testimonio, O Escano Baleiro, libro de bella y fina edición que guardé para su lectura en estas breves vacaciones de febrero, disfrutadas al amparo de una vieja caleta del llamado Norte Verde de Chile, convertida hoy en popular balneario, Guanaqueros.

Libros hay que uno hubiese querido escribir; éste es uno de esos… Caminar las rutas vitales de un autor amado, desde el sortilegio de la palabra poética, rescatando su memoria a través de los senderos del contumaz peregrino que somos, en la única resurrección posible, aquella que comienza con la contemplación del escaño vacío, que llenaremos con una presencia más perdurable que nuestros cuerpos, en virtud de anhelos hechos palabra creadora.

Una de mis tareas pendientes es conocer la comarca de O Courel, como caminante, desde las tierras de Quiroga, a donde mi abuelo Cándido iba de cacería, llevando al entonces cativo de mi padre como compañero y can de circunstancia, para que recogiera las torcazas que abatía con su escopeta, rito que éste iba a repetir, en campos del sur remoto de Chile, con su hijo Edmundo, en tácito encadenamiento de aficiones y ansias por abrazar sin pausa los incontables caminos.

Entonces, haciendo mío el propósito de nuestra Isidora Aguirre (1), acojo su exhortación, que es título de un libro memorioso: “Doy por vivido todo lo soñado”, y sin ánimo pretencioso ni sacrílego, comparto el escaño con Uxío, a quien no tuve la fortuna de conocer, y con Xulio, andariego de rutas fraternales, para entablar con ellos un coloquio que vincule, una vez más, nuestros mundos remotos y contiguos, en el mapa de la poesía, donde los kilómetros se conjugan en sílabas y los continentes se abren como las tapas cálidas de un libro cuya lectura acabamos de oficiar, en el febrero de este Último Reino, renovando las viejas y amadas verbas, tal y como lo sugiriera nuestro padre y devanceiro.

Ao fondo do camiño albisco a casa do poeta. A memoria devolve unha imaxe, a dun home manexando un chanto no lousado. Era Uxío Novoneyra reparando as goteiras con fortes, pesadas lousas que resistirán os ventos da invernía.

Na fachada dianteira, baixo un amplo cobertizo, arrimado á parede está o vello escano onde acostumaba sentar Uxío. O escano, baixo, de rústica factura en madeira, parece ofrecerse convidando ao descanso ou a disfrutar da fresca…

Cojo al vuelo la invitación de Xulio y, en sus palabras, volvo ao Courel sobre os seus pasos, mirando e sentindo, desde a miña experiencia o que el mirou e sentiu…

Nos hemos levantado los tres, para iniciar el viaje por las corredoiras del libro, lugares y rincones que tantas veces transitara nuestro admirado Uxío... No es un agasajo cualquiera y, como tal, convoco a quien siempre va conmigo, para tomar parte en el viaje, ahora que revivo sus sueños, dándoles vida como él sabía hacerlo: con las viejas verbas revividas en el ocaso, golondrinas sin tregua… Cada cierto tiempo, voy a la página 183, donde está el mapa que muestra la sonora grafía de los nombres, mientras subimos, desde Quiroga hacia el noreste, los montes que nos contaba Cándido Pai, como si los volviera a ver a través de la saudade: Conventos, Altos do Boi, Vidallón, A Campa, Valdomir, Eiriz (onde eu tiven unha noiva secreta)… Folgoso do Courel, Sobredo, Ferreiros de Abaixo, Ferreiros de Arriba, Parada, Cotelo, Esperante, Moreda, Seoane, O Carbedo, Romeor…

Surge la casa, en Parada, a Casa da Fonte, donde nació Eugenio Novo Neira, inmortalizado en la literatura como Uxío Novoneyra, en acertado bautismo estético… ¡A casa de pedra e cal vella/ -solaina e ventás prá serra-/ feita fai cen anos a miña maneira! Y si alguien sabe de casas, en sentido poético y fenomenológico, él es Xulio, que nos regaló su Casa Última, sita en la aldea mítica de Naemor, su pequeña patria de Quiroga. Ahora nos presenta y abre para nosotros los ámbitos secretos de la morada del poeta de O Courel, donde Uxío viviera su infancia y adolescencia, esas etapas vitales que cribarán lo que seremos en definitiva.

Y es imprescindible leer y escuchar la voz de Xulio, que sintetiza lo que pensamos y sentimos de aquellos espacios esenciales:

Consciente do legado recibido dos devanceiros, do peso da memoria, do gozo e do sufrimento habido entre aquelas paredes, Uxío amaba a súa casa sabéndose membro dunha comunidade da que formaban parte os vivos pero tamén os mortos. Uxío respectaba a tradición herdada e era fiel a ela, pousaba vagaroso a man sobre os obxectos e cando se dispoñía a ordenar ou facer limpeza era cuidadoso en extremo, pois sabía que estaba collendo un patrimonio material e emocional, afectivo, do que non era dono, só depositario:

Ando limpando a casa de cacharros e trastos
lacenas e faios sen deixar rechubazo.
Ando a tocarlles as mans ós antepasados...


El recorrido nos lleva por lugares, casas, iglesias, tabernas, paisajes, y también seres humanos que entregan sus testimonios vitales de Uxío, como ese paisano querido y luminoso que desde el amor a la tierra rústica y bravía de O Courel supo extraer la mejor síntesis poética, versos certeros, desnudos y prístinos como los amaneceres de la montaña, hondos y viscerales como los crepúsculos que inaugura en las aldeas el cotidiano y rasante vuelo del abrenoite.

Y están sus pares coetáneos, poetas y escritores que compartieron ese quehacer y que a menudo cuesta integrar en la difícil hermandad de la poesía… Xosé María Díaz Castro, Ánxel Fole, su fiel amigo Manuel María, los compañeros del grupo Brais Pinto, Ramón Piñeiro y otros…

Me detengo con especial fruición en el texto en que Xulio trae a nuestra memoria al poeta José Ángel Valente Docasar, pues más allá de la admiración que profesamos a este extraordinario orensano universal, a mí me liga una vieja amistad con los hermanos Valente Docasar, radicados en Chile hace más de cuarenta años: Manuel, Ramón y Marcial. Con este último, sobre todo, me unen afanes literarios de antigua data. Él es un destacado editor, y su hija, Paulina Valente Uribe, fina poeta chilena, con quien compartiéramos las aulas de nuestro Centro de Estudios Gallegos de la Universidad de Santiago de Chile. A través de Marcial pude conocer en profundidad la obra de José Ángel, acercarme a ese gallego que en los últimos años recuperara la lengua vernácula para su propia creación, mostrando en esa actitud el drama de los idiomas avasallados por la cerril incomprensión de los centralismos políticos, que imponen sus códigos burocráticos por encima de la libertad creadora.

Así lo expresa Valente en carta que recoge e incluye Xulio en su sobresaliente ensayo:

Hace unos meses fui visitado, repentinamente y sin buscarlo, por la lengua gallega, que tiene de todos modos muy sumergidos fondos en mí, y escribí de seguido siete poemas que he titulado Sete Cantigas de Alén…

Una noche, en casa de Manuel Valente, al calor de una incomparable cena gallega, Marcial recitó una de esas cantigas, que está en el acervo poético de mi memoria:

Escoita, mai, voltei.
Estou no adro
onde aquel día o grande corpo
de meu abó ficou.
Inda oio o pranto.
Voltei. Nunca partira.
Alongarme somente foi o xeito
de ficar para sempre (2)



Ya ves, caro lector, cómo se unen y entrelazan los confines y de qué manera nuestro prurito finisterrán no hace sino acercar la Galicia atlántica a la Galicia de la diáspora o de alén mar, como escribe Xulio… Por eso, recibir y disfrutar libros imprescindibles, como O Escano Baleiro, asume para nosotros un significado que está más allá de toda hermenéutica literaria o pasión por la palabra. Dicho por el propio Uxío Novoneyra:

Camiño de volta fago
volvo do cabo do Mundo.
Terra sólo en ti me fundo:
é a certeza que traio.


Quisiera seguir hablando y escribiendo de este libro que gocé en el verano del Sur, pero no es posible en el acotado espacio de la crónica. Cabe sólo agradecer a Xulio López Valcárcel y anotar en mi libro de débitos literarios esta nueva deuda de uno de sus galanos, que espero recibir hasta que mi propio escaño quede vacío…


Edmundo Moure
Febrero 2014
(1) Isidora Aguirre, nacida en 1919, es más conocida en la literatura chilena por su producción teatral. Recién en 1987 incursiona en la novela con "Doy por vivido todo lo soñado". A pesar de ser una novata en este género, Aguirre demostró poseer un don innato en el arte de narrar. La autora falleció el 25 de febrero de 2011, a la edad de 92 años.
(2) Sugiero ver, en Internet, el ensayo Tierra de Meigas: Cántigas de Alén, de Paulina Valente Uribe, sobrina chilena de José Ángel Valente.
Comentarios (0) - Categoría: Colaboración de Edmundo Moure Rojas - Publicado o 28-02-2014 17:02
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CHILOÉ E GALICIA
CRÓNICA SOBRE UNA CONFERENCIA


El domingo 9 de febrero de 2014, proferí una conferencia en el Teatro del Lago, sito en la localidad de Frutillar, Región de Los Lagos, Chile, Último Reino. Construido sobre las azules aguas del lago Llanquihue, el segundo de Sudamérica en tamaño, después del Titicaca, el recinto es un auténtico palacio de la cultura, digno de la más pretenciosa de las ciudades del mundo… El tema: “Chiloé y Galicia, Confines Mágicos”, quizá nada novedoso para quienes conocen mi libro homónimo, publicado en Galicia, en sendas ediciones de 1997 y 2009, pero sí atractivo para el numeroso público asistente que -aparte de mi hermano Mario- no conocía estos contenidos, y recibió, con interés y expectación, estas palabras acerca de las analogías entre ambos imaginarios populares, el chilote y el gallego.

Por lo tanto, la charla fluyó, sobre la base de un monólogo coloquial, sin lectura programada, como si conversáramos alrededor del fogón chilote o de la lareira gallega. Hablé de dos amores femeninos, que no son mujeres, Chiloé, la Nueva Galicia, y la Galicia Atlántica, desde donde viniera nuestro progenitor lucense, Cándido Francisco, hijo de A Touza, Santa María de Vilaquinte, Chantada, Lugo. Di a conocer parte de las numerosas semejanzas entre ambos confines, partiendo por las latitudes comparadas, norte y sur, que muestran coincidencias entre ambos hemisferios. Clima, topografía y paisajes similares; apellidos gallegos que abundan en Chiloé, sobresaliendo los Andrade, Alvarado, Bahamonde, Álvarez y Gómez, entre otros; entes legendarios y míticos, como el Trauco chilote (trasgo o trasno gallego), reinventado en el archipiélago mágico por la simbiosis de la crónica oral de aquellos primeros encomenderos galaicos, asentados en la Isla Grande a partir de 1601, y la rica tradición imaginaria de chonos y huilliches, primeras etnias que habitaron las comarcas isleñas de la Nueva Galicia y que hoy perviven en muchas tradiciones asimiladas por los mestizos y en las hermosas toponimias, vencedoras del castellano para nominar el mundo isleño.

Las particularidades del imaginario comienzan, quizá, con las analogías de la “cultura de los muertos”, entre la Santa Compaña Gallega, procesión de ánimas penitentes por los caminos aldeanos y el interminable periplo de espectros que buscan consuelo a bordo del Caleuche, el buque fantasma de Chiloé. Las fiestas comunitarias o ceifas gallegas, donde los paisanos se unen para compartir y colaborar en distintas faenas, equivalentes a la célebre “minga” chilota, que incluye una versión inconcebible en Galicia: la tiradura o traslado de casas enteras, de un lugar a otro, tanto por tierra como a través del mar. Esta última versión, donde se ve una casa cuya planta baja está sumergida bajo una ilusoria línea de flotación, mientras el piso superior semeja un navío surcando el mar de los canales, bajo los compases de valses chilotes que los pasajeros –moradores de la casa- interpretan, apoyados de acordeones y guitarras, en compañía de vecinos que comparten el jolgorio e incentivan los repetidos brindis con espirituosa chicha de manzana o con vino blanco.

Y es que en Chiloé, Macondo no es una invención literaria, sino una realidad cotidiana que asombra al viajero desprevenido, tal vez habituado a las obviedades de la vida urbana. Y así lo recuerdo, en un relato que escribiera veinte años atrás:

Hace años, conversaba con una lugareña de la isla de Quinchao, dueña del restaurante en el atracadero de la balsa que viene de Dalcahue, en la Isla Grande de Chiloé, cruzando los dos kilómetros del estrecho que separa ambas ínsulas australes... El negocio y la casa están unidos y asentados en gruesos maderos del palafito. Al subir la marea, las aguas acarician la parte baja de las habitaciones.

-Cuando es inviemo y baja la espesa niebla me dice doña Isolina, abro la ventana de mi dormitorio y me divierto escuchando conversaciones de los vecinos de Dalcahue...

-Perdone le respondo, pero eso es imposible; las casas de Dalcahue distan más de dos kilómetros de la suya; a esa distancia sólo podría escucharse el ruido del viento o el eco de gritos destemplados ...

La mujer sonríe ante mi escepticismo cosmopolita.

-Señor me dice, usted no conoce Chiloé; aquí los sonidos atraviesan intactos la distancia, gracias a los brujos que graban en el aire las conversaciones de los vivos y, a veces, nos traen el mensaje de los muertos.

García Márquez, al ser interrogado por periodistas acerca de su fértil imaginación, prodigada en Cien Años de Soledad, respondió que no había inventado casi nada, que las anécdotas y sucesos principales de su novela eran parte de lo vivido en su infancia, en la minúscula aldea de Aracataca, experiencia de una realidad americana que en las comarcas rurales es una suerte de magia al alcance de la mano: los aparentes prodigios corresponden a un mundo maravilloso que no hemos develado en su plenitud.

Recuerdo que, en mayo de 1983, luego de mi primer viaje a Galicia, leí un artículo del gran narrador colombiano titulado “Viendo llover en Galicia”, donde contaba que Úrsula, la matriarca de Cien Años de Soledad, había sido inspirada por su abuela matema, de origen gallego, oriunda de Lalín, en la provincia de Pontevedra, quien abrió con sus historias el cauce de esa imaginería fantástica que iba a recrear mucho más tarde en su obra.

Para mi abuela -escribía García Márquez- la realidad y la fantasía constituían un mundo indisoluble, y sus muertos, fueran antepasados remotos o contemporáneos suyos, habitaban un espacio con el que podía uno comunicarse en ocasiones especiales.

En Chiloé palpita aún ese realismo mágico que muchos autores buscan para dar vida a sus ficciones. Fenómenos climáticos que desconocemos otorgan al observador señales que pueden interpretarse como extraños sucesos. Una niebla espesa sobre el mar, a determinadas temperatura y densidad, transmitirá los sonidos con gran nitidez, dará a la voz humana tonalidades que no percibimos a diario; un amanecer sobre el mar de los canales, cuando se prepara la tormenta, infundirá a seres y cosas especiales contornos. Así, veremos que las aves marinas ostentan caras humanas, oiremos cantos de sirenas que vienen de lo profundo, escucharemos en el graznido de los pájaros nombres de individuos conocidos (nuestro propio nombre, si la muerte nos ronda con sus prematuras alas nocturnales).

Antonio Bórquez Solar, poeta chilote, denominó al puñado de islas que conforman Chiloé “archipiélago sonoro”, porque allí las cosas están dotadas de cierta musicalidad, de una especie de natural eufonía que fascina y sugiere a la vez... ”El viento se desliza siseando entre los árboles; el mar sacude sus olas en las playas en un constante rumor que se extiende hacia la tierra, escuchándose muy adentro; la lluvia es como un alocado tamborcillo infatigable y pertinaz... En fin, el hombre para no ser menos, sincroniza muchos de sus actos y ritos del trabajo con sencillas melodías y canciones que tararea en la diaria faena”. Si observamos con atención, el lenguaje de los chilotes es melodioso y cantarino...

-Como en Galicia, afirma don Demófilo Pedreira Rumbo, un viejo gallego que encontró en Chiloé su segunda patria; como en las aldeas donde la lengua gallega venció el uniformismo avasallador de militaristas y burócratas obtusos, porque sus hablantes practicaban a diario la música de las viejas verbas, con ese acento pleno de eufonías que no se encuentra en las grandes ciudades...

-Porque como usted sabrá - me dice, estas tierras fueron bautizadas hace más de cuatro siglos (1567), por Martín Ruiz de Gamboa, como “Nueva Galicia”, en homenaje a su suegro, Rodrígo de Quiroga, a la sazón Gobernador del Reino de Chile, que era gallego, y su capital fue llamada Santiago de Castro, la más austral de las villas bajo advocación del Apóstol...

-Bah - le retruco, fue costumbre de los descubridores y conquistadores ibéricos otorgar los nombres de sus lugares de origen a las comarcas americanas; y así, Nueva España por México, Nueva Granada por Colombia, Santiago del Nuevo Extremo por la Nueva Extremadura de don Pedro de Valdivia ...

-Aquí es distinto - replica el gallego; los paisajes, el clima, la gente, sus costumbres, su lenguaje, sus creencias anímicas, todo ello recrea vivamente a la rumorosa Galicia. Es cosa de ver, hombre, cosa de ver ...

Cierto, es cosa de ver. Y a mí me fueron abiertos los ojos de la imaginación y el encantamiento vital por medio de las historias que mi padre gallego nos narraba, de su aldea natal; y luego, en el hallazgo visceral e imaginativo, por boca de lugareños y amigos poetas, como don Tono Cárdenas y su hijo Renato; Mario Contreras Vega, Rosabetty Muñoz, Carlos Trujillo y otros habitantes privilegiados de estas comarcas amadas –puedo decir, yendo más allá del abuso lingüístico: ‘para siempre’- por el alma de este humilde trovador peregrino, hijo de los confines.


¡Veamos!

Edmundo Moure
Febrero 2014
Sobre Chiloé (Illa grande)
Comentarios (0) - Categoría: Colaboración de Edmundo Moure Rojas - Publicado o 25-02-2014 23:24
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MALA VECINDADE
RSP comenta neste artigo un caso de mala vecindade.

24 de febrero de 1949

QUE NO CUNDA EL EJEMPLO


Por Ramón Suárez Picallo

En Newport, Estado norteamericano de Kentucky, se está ventilando un curioso proceso: La señora Benlha Beck acusa a su vecina Dorothy Lowe de ser una mala vecina, a pesar de la muchísima propaganda que se le hizo en estos últimos tiempos a la buena vecindad, ya entre las personas como entre los Estados, especialmente en aquellas latitudes. Y le pide, por su mal comportamiento como vecina, cinco mil dólares de indemnización, aparte de la pena corporal que corresponda. La acusadora tiene razón. Véase. La acusada se dedica a llamar por teléfono a todas las postas de la Asistencia Pública, diciendo que su vecina se ha caído de un quinto piso y está hecha trizas. A los pocos minutos llegan a la puerta de la supuesta víctima diez ambulancias; otro día llegan veinte carros de bomberos con todo su estrépito, dispuestos a liquidar un pavoroso incendio y se encuentran con que no está encendido en la casa ni el mechero del gas; y así sucesivamente, camiones cargados de objetos para un banquete, taxis de alquiler y, una vez hasta un servicio completo de Pompas Fúnebres como para un muerto de primera: y así sucesivamente.

El juez que estudia la acusación está muy preocupado buscando en los textos legales una pena ejemplar y escarmentadora, aplicable a vecina de tan mala índole. Quiera Dios que la encuentre y la aplique con todas las circunstancias agravantes para que no cunda el ejemplo. Ahí es nada si se les da por imitarla a los dueños de casa de renta con los inquilinos que no quieren irse, o a los candidatos de un bando político con los del contrario o a los acreedores sin esperanzas de cobrar o a los comerciantes deshonestos con los funcionarios del Comisariato que les aprietan las clavijas.

El caos, el derrumbe y todos los desórdenes sociales previstos e imprevistos quedarán reducidos a un juego de niños frente a suceso de tal magnitud.

Y he aquí, desprevenido lector, lo que puede sobrevenir de una mala vecina, bajo la inofensiva y piadosa apariencia de prestar un buen servicio, llamando a los bomberos sin haber fuego, o a la Asistencia Pública a donde todo el mundo goza de excelente salud.



Hoxe alcanzamos as 1.300 entradas neste blogue e 803 corresponden a artigos de Ramón Suárez Picallo.
Comentarios (0) - Categoría: RSP-Persoeiros (outros) - Publicado o 24-02-2014 23:48
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A PROPÓSITO DE LUGRIS FREIRE: INTELECTUAIS E COMPROMISO
A orixe do concepto de “intelectual” no sentido contemporáneo da expresión atopámola no chamado “affaire Dreyfus”, o de aquel oficial do exército francés falsamente acusado de traizón, pola súa condición de xudeu, na ausencia de probas mais consistentes. Emile Zola, naquel intre no cumio da súa fama, escribiu un acertado alegato, o seu celebre “Eu acuso”, e conseguiu a adhesión dun elevado número de autores, os intelectuais, que viraron o sentir dunha sociedade “intoxicada” polas probas e argumentos amañados do antisemitismo gobernamental.

Desde entón o concepto non deixou de ser polémico e discutido. Os intelectuais, dalgunha forma os posuidores das verbas, estaban nunha situación inmellorable para intervir coas súas obras na vida social, e polo tanto política.

A pregunta central o respecto empezou por cuestionar o sentido desta intervención. Podían, como viña sendo dalgún xeito historicamente determinado, servir de apoio, xustificación e coartada dos detentadores do poder; ou, polo contrario, e isto era o que se esperaba dende a súa intervención no caso Dreyfus, críticos co poder, apoiando aquelas causas que o interpelaban, normalmente defendidas polos sectores máis afastados deste.

Que a historia da intervención dos intelectuais non foi a do progresismo social evidenciouse para todos aqueles que o quixeran ver, nomeadamente tras a publicación da obra de Julián Benda, “A traizón dos intelectuais” (La trahisión des clercs,1927), na que denuncia a falta de compromiso dos intelectuais coas causas que significaran avances históricos, e a súa dependencia do poder no seu afán da paralización histórica. Benda, mantiña que “Pódese dicir que, grazas a eles, durante dous milleiros de anos a humanidade practicou o mal, pero honrou o ben”.

O inesquecíbel Manuel Vázquez Montalbán, na estela da historicidade do aserto de Julián Belda, utilizaba a imaxe do escriba sentado, axenlloado diante do señor, esperando a súas ordes, na confianza de podelo compracer coa súa escrita. Na súa condición de escravo privilexiado o escriba non pode eludir a auto compracencia, que o pode levar a instalarse na súa “torre de marfil”, as costas da sociedade e os seus problemas. Nestas circunstancias pode ser que esqueza que é posuidor da linguaxe como instrumento, porén as verbas non lle pertencen, a significación é a convida polos señores e os bruxos.

Nembergantes as súas habelencias póñeno nunha situación semellante a de Prometeo. O escriba podía erguerse e roubarlle as verbas os poderosos, como Prometeo o fogo, para darllas os homes. A Historia ofreceunos, e aínda esta ofrecer, unha constante presenza de escribas sentados e ergueitos. Unha sucesión de meros reprodutores das formas de pensamento dominante, do status quo, e de especialistas en loitar pola liberación en calquera das facianas da vida social.

Se hai unha conclusión unánime a respecto de Manuel Lugrís Freire no 151 cabodano do seu nacemento e a da súa condición de escriba ergueito. Por enriba do seu gran valor como poeta, prosista, autor teatral, político e dinamizador cultural, erguese a altura moral, cívica, do seu compromiso.

Compromiso coa lingua, despois da fermosa epifanía que el mesmo narra con emoción, decátase que o compromiso central, xa non como galeguista, senón coma galego, pasa pola defensa da lingua minorizada, menosprezada. A mellor defensa entende que é a súa utilización, o seu uso en todos os ámbitos, en todos os aspectos da vida social e cultural, dos que fora expulsada polo seguidismo pailán dunhas clases dominantes, ignorantes do verdadeiro valor da lingua propia.

Este compromiso levouno a dar o primeiro mitin político en galego.

Compromiso coas xentes, non podía ser doutra forma en alguén que coñecía as facianas máis duras do cotián vivir, incluíndo a emigración.
Compromiso coa xustiza, nuns tempos nos que a maioría asoballada enfrontábase co poder político e relixioso, nos que a xustiza, o mellor dito a súa ausencia, era clamorosa.

Compromiso coa liberdade. Para un espírito libre como o de Lugrís Freire, a procura da liberdade era unha condición inescusábel. Demostrouno tentando facer libremente todo aquilo que libremente cría que tiña que facerse, coa lingua, a cultura, e o pobo galego no horizonte.

Manuel Lugrís Freire escolleu o compromiso ata o derradeiro alento. O seu pasamento, transido da dor, nos acontecementos quizais máis cheos de tristura da historia do noso país, son os dun home que optou por ser un escriba ergueito, disposto a entregarlle a lingua, a cultura, a quen era lexitimo propietario: a xente do común.


Xaime Rodríguez Rodríguez
Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 22-02-2014 08:54
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ASEMBLEA XERAL ORDINARIA DA A.C. IRMÁNS SUAREZ PICALLO
Convócase Asemblea Xeral Ordinaria, a celebrar o vindeiro día 21 de febreiro -venres- ás 19:30 h. en 1ª convocatoria e ás 20:00 h. en 2ª convocatoria, e que terá lugar no local do Coffe Bar CHIC KARNOEDO en Carnoedo e coa seguinte orde do día:

- Lectura e aprobación, se procede, da acta da asemblea anterior.

- Memoria de actividades realizadas no ano 2013.

- Informe do Tesoureiro (contas e balance do año 2013).

- Presuposto de ingresos e gastos para o o ano 2014. Cotas dos socios.

- Ano Cultural Manuel Lugrís Freire actividades pendentes.

- PXOM defensa do patrimonio artístico, natural-mediambiental e popular de Sada.

- L aniversario do pasamento de Ramón Suarez Picallo e 120 aniversario do seu nacemento.

-Colaboración coa Casa Museo Emilia Pardo Bazán e con entidades culturais e sociedades ou asociacións sadenses e da bisbarra.

- Avance do contido de AREAL Nº8, que sae en abril.

-Rogos e preguntas.


A continuación celebrarase unha Asemblea extraordinaria para por os cargos a disposición según establecen os Estatutos da Asociación e nomear nova persoa para ocupar o cargo de secretario e incorporar novos vocais.
Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 21-02-2014 01:03
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DOCUMENTAL SOBRE MANUEL LUGRÍS FREIRE
Documental realizado por GallaeciaFilmes, do IES Isaac Díaz Pardo de Sada, en coprodución coa asociación cultural Irmáns Suárez Picallo e Genetic Films. Estreado no acto de clausura do Ano Cultural Manuel Lugrís Freire desenvolvido na casa da cultura Pintor Lloréns de Sada o pasado venres, día 14 de febreiro. (www.galegodaestacion.blogspot.com.es)


Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 18-02-2014 20:20
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SUÍZA COMO SÍNTOMA


Na Europa, a escala internacional só están organizados o crime e o capitalismo.
Kurt Tucholsky, 1927

“Queriamos democracia. O que conseguimos é o mercado de renda fixa”
Pintada polaca



Suíza foi historicamente, e volve a selo, un dos países de destino da emigración dos galegos. Sen chegar a acadar os carácteres case míticos dalgúns países como a de o Uruguay e nomeadamente Arxentina, a emigración ao país helvético ocupa un lugar destacado se falamos dos de destino da nosa emigración. Mesmo é digno de subliñar que a emigración a Suíza galega e a máis permanente, e a máis consolidada despois da procedente de Italia.

É por iso que consideramos oportuno falar dos resultados do referendo que sobre as limitacións da emigración acábase de producir no país helvético promovido polo populista Partido do Pobo, co triunfo, pola estreita marxe de 19.000 votos, iso si, dos partidarios da limitación. Aínda que como imos plantexar estes resultados móvennos a reflexións que van máis aló dos seus efectos sobre a nosa emigración ao país.

Retomaremos o relacionado coa Confederación Helvética, nome oficial de Suíza, co obxecto de analizar algúns dos datos históricos, económicos e políticos que nos permitan un coñecemento, aínda que lene, do problema emigratorio e a súas implicacións.

É evidente que, por moi escéptico que un poida ser coa importancia da situación xeográfica no desenvolvemento das historias nacionais, a ubicación de Suíza vai explicar parte da súa historia.

Da súa condición de país fronteirizo con estados tan fortes, e con tanto peso histórico como Francia, Alemaña, Austria e Italia, ven, con matices e puntualizacións que non desenvolveremos por cuestións de espazo, o neutralismo que lle ía permitir non verse involucrada nas dúas guerras mundiais.

Tamén en parte serve para explicar o seu desenvolvemento económico, que sen recursos naturais e sen una grande industria centrou a súa especialización no sector servizos, e dunha forma moi clara no sector bancario. O mecanismo diferenciador deste sector bancario especializado é o segredo bancario, garantido a través do artigo 47 da súa lei de bancos e caixas de aforros que data do ano 1934, e que prohibe expresamente a divulgación por parte das institucións financeiras de calquera información, bancaria ou non, dos seus clientes.

Foi esta condición da súa economía o quen facilitou o seu despegue ata chegar aos primeiros países en “renda per capita”. A atracción para a emigración foi una constante. A tercerización ía significar a creación dun emprego abondoso, e na meirande parte de baixa cualificación. A contribución desta emigración a riqueza do país helvético non pode ser discutida.

Aínda que non forma parte da U.E., Suíza, a Confederación Helvética, mantén estreitas relacións con ela. De feito, calculase que grande parte do seu comercio, preto do 60%, prodúcese con países da Unión Europea, nomeadamente con aqueles que son con ela fronteirizos: Alemaña, Italia, e Francia. As relacións inclúen tamén a circulación de traballadores, tamén de grande importancia cos países da U. E.

Non é de estrañar que a propia U.E. puxera o berro no ceo pola que entendía era una limitación “ao dereito da libre circulación de persoas”. O que resulta máis sorprendente, ou máis aínda un auténtico sarcasmo, é que esta declaración se produce nas mesmas datas nas que nun país da súa fronteira sur, en concreto España, quince subsaharianos morreran no seu intento de chegar “o seducinte paraíso da libre circulación de persoas”.

Estamos firmemente convencidos de que o vén de suceder en Suíza, debe entenderse como un síntoma, un máis, da tremenda deriva que se está a producir na vella Europa, nas condicións nas que funciona a U. E.

Porque esta reacción non deixa de ser unha resposta, tremendamente errada, iso está claro, ao predomino das forzas do mercado e das clases socias que o controlan, os menos, que están a asoballar aos que teñen unha presenza subordinada nel, os máis, a inmensa maioría. O ascenso do populismo non é senón unha resposta de determinados sectores das clases medias, e parte das clases populares que ante o predominio abafante do mercado, víranse para dentro, facéndose inimigos do outro, do estranxeiro, do emigrante.

Se non queremos que se volvan a repetir feitos sucedidos no noso continente nos anos trinta, nos que o ascenso do populismo derivou na chegada do fascismo, deberemos contestar unha pregunta: canto mercado pode soportar a democracia?
Suíza, dada a súa condición de paraíso das contas secretas, do fluxo de capitais internacionais sen control (só compre ver o destino dos fondos de persoeiros da economía de casino, das corruptelas, como o ínclito Barcenas ou os xestores da C.A.M.) é parte central do “fundamentalismo de mercado” que rexe na U.E.

Unha U.E. feita nos moldes dun neoliberalismo que esta enfrontado directamente coa preservación de dereitos cidadáns e sociais, resultado da loita social de xeracións de europeas e europeos, e non agasallo de ningún poder, relixioso, político e moito menos económico.

Volver a loitar polos dereitos fundamentais, políticos, laborais, civís e sociais semella a andaina que temos por diante todos nós pero por enriba de todo os máis novos. A vella Europa debe retomar o camiño dun progreso sen exclusións, na perspectiva do progreso do conxunto das nacións, nomeadamente as historicamente máis desfavorecidas. Ese é o verdadeiro sentido da globalización.

De non facelo así, os que hoxe rexen os nosos destinos, coa fe posta no omnipotente mercado seguirán a dicir co noso consentimento: “business as usual”


Xaime Rodríguez Rodríguez
Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 16-02-2014 10:14
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ACTOS DE CLAUSURA DO ANO LUGRÍS FREIRE
Velaquí as imaxes dos actos que tiveron lugar o xoves 13 e o venres 14 como clausura do Ano Cultural Manuel Lugrís Freire.


Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 15-02-2014 10:27
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CHARLA SOBRE LUGRIS FREIRE E CLAUSURA DO ANO CULTURAL EN SADA
Comentarios (0) - Categoría: Actividades - Publicado o 11-02-2014 10:34
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CHALANAS NO SOTO
Temos asumido que falar do tempo, da meteoroloxía, é recorrente cando non hai cousas máis importantes das que falar. É por iso que acostumamos(ábamos) a facelo naquelas circunstancias que requiren temas lenes sen arestas, nos ascensores ou na consulta do médico, con xentes coas que non temos máis que unha relación superficial, como unha forma de “rachar o xeo”.

Hoxe, nembargantes, falar do tempo, da meteoroloxía, aínda que as veces do que esteamos a falar sexa do clima, estase a converter nunha conversa chea de preocupacións e de interrogantes. As contínuas perturbacións que se están a abater sobre o noso litoral, e o das comunidades do Cantábrico, son dunha banda preocupantes e doutra plantexan unha serie de cuestións que transcenden o asunto do tempo, da meteoroloxía, para entrar de cheo no eido do clima, e máis concretamente do cambio climático.

Este termo refírese en principio as “modificacións do clima con respecto ao historial climático a unha escada rexional ou global” prodúcese a diferentes escadas temporais e afecta a todos os parámetros meteorolóxicos.

A ciencia admite que estes cambios poden producirse tanto polas causas naturais como polas accións humanas. De tódolos xeitos, a meirande importancia que se lle dá ás accións humanas como desencadeantes dos cambios nos parámetros metereolóxicos (temperatura, precipitacións, presión atmosférica, etc) levou a que a Convención Marco das Nacións Unidas sobre o Cambio Climático defina este exclusivamente en relación coas causas antropoxénicas, entendendo por cambio climático “un cambio no clima atribuído directa ou indirectamente a actividade humana que altera a composición da atmosfera mundial e que se suma á variabilidade observada durante períodos comparables.”

Os estragos que se están a producir polos continuos temporais, e por enriba de todos os orixinados polos os que os meteorólogos chaman “fenómenos costeiros” que inclúen a perda de vidas humanas, son motivos máis que evidentes de interese e preocupación.

Ademais, alomenos a nós, móvenos tamén a reflexión. As imaxes, abafantes e dunha beleza incrible o tempo, das onadas batendo sobre as rochas, os areais, os peiraos e aínda os edificios, fannos decatar das veces nas que as aspiracións, desexos e finalmente as actuacións humanas enfróntanse cos fenómenos da natureza, ca natureza mesma.

Non vou entrar, non teño a condición de experto e tampouco teño un curmán que o sexa, como o presidente Rajoy na súa versión negacionista do cambio climático, e aínda que o consenso da comunidade científica sobre o efectos das actividades humanas sexa hoxe xeral, nos efectos concretos da actividade humana nos parámetros meteorolóxicos, que inclúen a suba do nivel do mar, nunha medida na que as diferentes proxeccións difiren.

O certo é que podemos ver os efectos das ondadas en restaurantes, bares, discotecas, negocios de todo tipo, museos (como o da lura xigante, sen ir máis lonxe) e edificios de vivendas, nomeadamente nos sotos adicados a aparcadoiros.

Aínda que algúns deles gardaban unha distancia importante respecto a os límites costeiros, referidos sempre ao alcance da auga na preamar, (e que en todo caso deben facernos pensar no relativo dos devanditos limites), a maioría deles foran construídos mesmo na beiramar.

Semella que non damos aprendido das nosas experiencias. Vai ser verdade aquilo do home topando moitas veces no mesmo croio. Emendarlle a plana a natureza acostuma a ter consecuencias non por previstas menos preocupantes.

Nomeadamente cando polo medio anda a auga, doce ou salgada, da igual. Construír nos cauces de asolagamento dos ríos orixina perdas de facendas e de vidas cando hai crecidas. Do mesmo xeito, cando se constrúe nos conos de dexección dos regatos da conca mediterránea; no Agosto deste ano cumpriranse dezaoito anos da catástrofe do camping de Biescas, no Pirineo aragonés, na que morreu case que un cento de persoas.

As edificacións na beiramar máis extrema, ademais de outras consideracións que teñen que ver ca conservación da paisaxe, teñen resultados perniciosos como estamos a ver. As perdas ocasionadas teñen repercusións económicas, sociais e aínda ecolóxicas.

Xa que o noso sistema de vida semella atoparse nunha encrucillada, crise económica, social, ecolóxica e de valores, parece chegado o intre de reflexionar, analizar e empezar a tomar as medidas oportunas. Se as mareas, no chamado tren de borrascas, cicloxéneses explosivas incluídas, foron quen de facer chegar o mar máis aló do coñecido deica agora, máis aló do que lembran os máis vellos do lugar, como é costume dicir. Se, segundo mantén o conxunto da comunidade científica, o nivel do mar vai medrar considerablemente, non estamos no intre de empezar a tomar as medidas que palíen os efectos dos temporais costeiros no futuro?

Non se trata de poñerse apocalípticos, de poñernos dos nervios como sociedade. Tratase simplemente de tomar as medidas oportunas. Cos datos na man non semella que a mellor solución pase por seguir a construír na franxa costeira. Se queremos evitar consecuencias indesexables, debemos revisar a nosa teima por vivir metidos ca casa no mar. A natureza é tamén teimuda, e procura recuperar o que seu. Poñámonos de acordo ca natureza se queremos vivir cos sobresaltos xustos.

Porque a alternativa senón será a de adecuar os sotos hoxe adicados a aparcadoiro como amarres para botes, piraguas ou chalanas.


Xaime Rodríguez Rodríguez
Comentarios (0) - Categoría: Notas desde o meu Smartphone, de Xaime Rodríguez - Publicado o 10-02-2014 00:58
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